Plagiarius is een onafhankelijk bedrijf die maar een doel heeft: namaakproducten en de daarbijhorende gevaren aan het licht brengen. Jaarlijks reiken zij een ‘negatieve’ award uit voor een namaakproduct. Dit is een ludieke aanklacht tegen plagiaat maar met een serieus doel.
Wat is plagiarius?
Plagiarius is opgericht in 1977 door de Duitse industrieel-ingenieur Rido Busse. Hij kwam op het idee om een negatieve award op de markt te brengen wanneer hij in Hong Kong een exacte kopie zag van een door hem ontworpen weegschaal. De namaak weegschaal was zesmaal goedkoper dan het originele en dat zag je aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Busse vocht tegen de producenten maar hij zag de namaakproducten steeds terugkomen. De Duitse wetgeving hield hier niet genoeg rekening mee dus schoot Rido Busse in actie. Hij richtte een negatieve award op, waarbij hij dit probleem in de aandacht wil plaatsen.
De winnaars krijgen een trofee in de vorm van een zwarte kabouter met een gouden neusje. De gouden neus staat voor de buitensporige winsten die deze bedrijven binnenhalen door namaakproducten te produceren.
Wat gestart is als een one-man-campagne in 1977 is nu uitgegroeid tot onafhankelijk bedrijf. Elk jaar is er op Ambiente in Frankfurt een plaats voorzien waar Plagiarius beide producten kunnen aanschouwd worden.
Wat zijn de gevaren voor de consument?
De consument wil steeds de beste kwaliteit, service en prijs. Het is onmogelijk om een goedkoop product aan diezelfde voorwaarden te krijgen. Als je als consument ervoor kiest om een namaakproduct te kopen, stem je in met heel wat illegale praktijken zoals de inbreuk op het intellectuele recht, kinderarbeid en andere criminele activiteiten.
Daarnaast zal je nooit dezelfde service krijgen van het bedrijf die het namaakproduct heeft gemaakt. Ook een terugbetaling zal je zo goed als nooit kunnen krijgen. Ook de kwaliteit van het gebruikte materiaal is zeker niet even goed als het originele en het veiligheidsaspect wordt overgeslagen. Goedkopere materialen gaan minder lang mee waardoor je als consument ook veel minder lang zal kunnen genieten van je aankoop.
Het principe van de markt is gebaseerd op het evenwicht tussen vraag en aanbod. Wanneer je als consument de vraagzijde van de namaakproducten laat stijgen, zien de producenten van de originele producten hun omzet serieus dalen. Je hebt als consument dus zonder dat je het soms beseft, een grote verantwoordelijkheid die niet mag onderschat worden.
Wat is het verschil tussen het originele en nagemaakte product?
Op het eerste zicht zie je niet altijd goed de verschillen tussen het namaakproduct en het originele. Maar als je dichter gaat kijken, zie je de verschillen zelfs met het blote oog.
Wanneer een bedrijf een product op de markt wil brengen, gaat er een heel uitgebreid proces aan vooraf. Zo moeten de best aangepaste materialen gekozen en getest worden. Bij de originele producten is er eveneens nagedacht over de veiligheid. Dat kost tijd en geld die uiteindelijk in de verkoopprijs van het product doorgerekend wordt. Wanneer een ander bedrijf het product wil namaken, kunnen zij al die stappen overslaan waardoor het namaakproduct uiteindelijk stukken goedkoper is. Ondanks dat het zo goedkoop is, boeken deze firma’s heel wat winst per namaakproduct.
Enkele voorbeelden
>> Spirelli Gefu
Links is het originele product van Gefu, rechts de geplagieerde exemplaren:
>> Rasp en mes Koziol
Links is het originele product van Koziol, rechts de geplagieerde exemplaren:
>> Bestek Amefa
Links is het originele bestek van Amefa, rechts de kopie ervan.
>> Eierdopjes WMF
Links is het originele artikel van WMF, rechts de kopie.
Bron tekst en beeld: http://www.plagiarius.de/
Reageer