Sinds 1 oktober kan je de kookwinkel Dupont terugvinden op bedrijvensite De Pluim in Zwevegem. De nieuwe locatie opent heel wat perspectieven voor verdere groei.
In de nieuwe winkel loopt het aanbod voor de particulier en professioneel voortaan door elkaar. Hiermee wordt er een andere weg ingeslagen dan op de oude locatie op ‘t Hoge in Kortrijk, waar bij de laatste winkelinrichting in 2007 een duidelijk onderscheid werd gemaakt tussen deze twee werelden.
Door de verdubbeling van de bedrijfsruimte in Zwevegem is er nu plaats voor een uitgebreider gamma dat iedereen die gepassioneerd bezig is met voeding en op zoek is naar kwalitatief en professioneel materiaal moet aanspreken.
“Onze klanten zijn echte foodies en hobbykoks, die als ze een kwaliteitsniveau hoger willen schakelen, via ons het gepaste aanbod terugvinden. Ze zoeken bijvoorbeeld een echt uitbeenmes, een goede snijmachine of wensen aan de slag te gaan met een echte koksvest. Omgekeerd kan een topslager en traiteur de visuele beleving van zijn zaak een niveau hoger tillen door wat meer trendy producten te etaleren, zoals een mooie schaal in plaats van een inox bakje”, vertelt zaakvoerder Sarah Dupont.
“Die wisselwerking zagen we de afgelopen jaren steeds duidelijker aftekenen. Vandaar dat we opnieuw de omgekeerde weg maken en de twee werelden samenvoegen op de nieuwe locatie”, zegt Sarah. “We gingen hiervoor niet over één nacht ijs, en toetsten het concept af bij een focusgroep van consumenten en professionals. Hun oordeel was unaniem: doen!”
Bij de verhuis hoort meteen ook een vereenvoudiging van de bedrijfsnaam naar Dupont, met een aangepaste huisstijl en logo. Het onderdeel Dupont Foodie richt zich op de foodies, Dupont Pro is er voor de professionals.
“In de vernieuwde kookwinkel is dus elke consument welkom”, benadrukt Sarah. “Omdat er niet langer sprake is van plaatsgebrek kunnen we iedereen laten kennismaken met een breder assortiment van onze merken, die we door onze jarenlange ervaring en kennis graag adviseren aan onze klanten”.
Dat klantencontact mag je in de nieuwe winkel wel erg letterlijk nemen. Wanneer je de winkel binnenwandelt, kan je niet naast de indrukwekkende grote inkom en rode toog kijken, waar medewerkers elke klant persoonlijk groeten. Een leuke anekdote: de rode tegeltjes werden met de hand vervaardigd.
De winkelinrichting is een logisch gevolg van dat jarenlange klantencontact. Daarom zal je geen hoekjes aantreffen of shop-in-shops waar de producten van elk merk staan opgesteld. “We stellen de producten gegroepeerd voor op thema en productcategorie, zodat de klant snel zijn of haar koffiemachine, geschikt servies of keukengerei terugvindt”, aldus Sarah.
“Binnen een productgroep kunnen we nu heel wat varianten aanbieden, in verschillende stijlen en prijsklassen. Kwaliteit blijft de rode draad doorheen ons volledige assortiment. Zo gaan we nu niet opeens nieuwe merken of leveranciers toevoegen omdat het kan, maar kiezen we er bewust voor het aanbod binnen die merken verder uit te diepen”, legt Sarah uit.
Het resultaat is dan ook een strak en uniform winkeloppervlak met op maat gemaakte rekken en tafels waar de producten op staan uitgestald. En ondanks de grootte van de winkel blijft alles overzichtelijk, zoals we konden ervaren tijdens ons bezoek. Aan de ruime ingang is er plaats gereserveerd voor enkele blikvangers en thema’s van het moment. Al snel treffen we de barbecuezone aan, met barbecues op gas, elektriciteit en houtskool.
Daarna opent de winkel zich met tableware zoals servies, besteksets en glazen, klein keukenmateriaal, keukenmachines, en potten en pannen die elk hun eigen stekje krijgen.
Het bijzonder ruime assortiment van professioneel materiaal komt ietwat verderop in deze winkel volledig tot zijn recht. Denk maar aan kledij, schoenen of presentatiemateriaal, tot zelfs volledige oplossingen voor de inrichting van professionele keukens. Daar hoort ook de toonbankmodule bij met plexi schalen en inox serveerplateaus van het huismerk Plexi Line. Hier kunnen professionals aan de hand van een echte toonbank de verschillende mogelijkheden uitproberen.
Achteraan de winkel aan de linkerzijde staat een professioneel kookeiland, opnieuw gedecoreerd met die leuke rode tegels, voor kookdemonstraties en workshops. Deze zone grenst aan een gezellige binnentuin die zich uitstekend leent voor culinaire events en barbecuesessies.
Op het eerste verdiep is er een informele inspiratieruimte met zithoek en bar, een overdekt terras dat in verbinding staat met de binnentuin, een vergaderruimte en de landschapskantoren, die ten allen tijde het visuele contact houden met de winkel. Het hele gebouw baadt rijkelijk in het licht dankzij de metershoge glazen wanden.
Naast de winkel valt meteen ook het grote magazijn op waar onder meer het huismerk Plexi Line, een succesvol exportproduct van Dupont, heel wat plaats inneemt. De kunststoffen bewaar- en serveerbakjes worden uitgevoerd naar meer dan 30 landen. Het belang van voldoende voorraad en snelle leveringen, onderschatten ze bij Dupont niet. “Onder meer voor de werkschoenen is het belangrijk dat we snel kunnen leveren”, zegt Sarah Dupont.
Ondertussen vinden de klanten al vlot de weg naar de nieuwe locatie (Pluim 5 te Zwevegem) en is Dupont klaar om de drukke eindejaarsperiode vol vertrouwen aan te vatten.
Liefst 35 jaar kon men Dupont’s Kookboetiek terugvinden op ‘t Hoge in Kortrijk. Dirk Dupont, zelf kok van opleiding, startte daar in 1984 in zijn garage een eigen zaak met klein materiaal voor slagers en traiteurs. In 1991 verhuist de groothandel naar een grotere vestiging iets verderop in ‘t Hoge. In 2001 volgt de opening van de kookwinkel voor particulieren, Dupont’s Kookboetiek, die na een renovatie in 2007 de prestigieuze GIA-award in de wacht sleept. Het is een bekroning voor het innovatieve karakter van de kookwinkel. Dochter Sarah neemt in 2013 de zaak over en legt de fundamenten voor Dupont 2.0 en de eventuele verhuis naar de nieuwe locatie in Zwevegem.
Reageer