Trends, nieuwe producten en internationale business, dit zijn de traditioneel de centrale pijlers van Ambiente in Frankfurt dat plaatsvond van 7 tot 11 februari 2020. Deze consumentengoederenbeurs was gegroeid tot 4635 exposanten uit 93 (!) landen. Ambiente was de eerste toonaangevende beurs die werd beïnvloed door de impact van het coronavirus op het reizen. Een andere, duidelijk merkbare factor was storm Ciara. De standhouders hadden echter niet zoveel te lijden als verwacht, toch waren ze teleurgesteld over het sterke gevoel van onzekerheid onder de bezoekers en dus het ontbreken van een flink aantal retailkanalen. Degenen die wel naar Frankfurt reisden, konden desalniettemin profiteren van een uitstekende bestelomgeving.

In totaal kwamen ongeveer 108.000 aankopers naar Ambiente uit bijna 160 landen. Op zoek naar inspiratie en op zoek naar producten voor hun nieuwe collecties. 62% kwam uit landen buiten Duitsland. Een belangrijke reden voor de vermindering van het aantal bezoekers was de impact van het coronavirus. Veel Duitse en internationale retail bedrijven hadden hun personeel verboden om te reizen. ook was het vlieg- en treinverkeer vanaf zondag in heel Duitsland en Europa soms volledig lamgelegd.

“Wanneer een beurs wordt beïnvloed door twee van dergelijke feiten, wordt het geconfronteerd met enorme uitdagingen,” zegt Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur van Messe Frankfurt. “Maar onze exposanten hebben de situatie goed beoordeeld en de vakbezoekers kwamen met een positieve mindset naar Frankfurt en wilden graag orders plaatsen,” aldus de ervaren beursspecialist. De tevredenheidscijfers onder de bezoekers bleven op een robuust niveau van 95%. Door de ongewone situatie, kunnen merkbare verschuivingen worden waargenomen in de top tien van de bezoekende landen. Na Duitsland waren dat Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Turkije, de Verenigde Staten, Rusland, Japan en China. Dit jaar was er een duidelijke groei te zien in het aantal bezoekers uit Estland, Japan, Jordanië, Colombia, Roemenië en Turkije.

Thomas Grothkopp, Managing Director van de German Trade Association for Residential Accommodation and Offices (HWB), voegt hieraan toe: “Ambiente heeft eens te meer aangetoond dat er behoefte is aan de echte wereld van producten, merken en mensen als omgeving om wederzijds voordelige deals. Retailers maakten uitgebreid gebruik van de mogelijkheden die Messe Frankfurt biedt bij Ambiente.

Reageer