Glutenvrije pasta en quinoasalade: de voedseltrends zijn de afgelopen 50 jaar meer veranderd dan in de voorgaande 10 000 jaar. Als consument beslissen wij wat er op het menu staat, en de aandacht voor duurzaamheid, herkomst en gezondheid neemt steeds toe. Dit zijn de grootste Food Trends die ons als Belgen dit jaar kenmerken.

Be a zero waste hero 

Voedselverspilling is een belangrijk thema! Onze keuzes hebben een grote impact op het milieu, en dat hebben meer dan 6 op 10 consumenten duidelijk begrepen. Meer dan de helft van de Belgen is bereid om meer te betalen voor merken die zich toespitsen op duurzame producten en oplossingen. Nog meer goed nieuws? Dit cijfer stijgt elk jaar verder.

Think local, act local

De Belgen volgen het goede voorbeeld: je koopt best lokale voedingsmiddelen in plaats van voedsel uit verre bestemmingen. Hoewel dit het aanbod kleiner maakt, is er meer oog voor de heerlijke Belgische appelen en peren. Uit onderzoek van Comeos blijkt dat 85% van de Belgen minstens één maal per week voor Belgische producten kiest, 42% zelfs elke dag.

Flexi- Foodies

Maak kennis met de Flexi-Foodies, dit zijn de flexibele eters onder ons. Op maandag eet een Flexi-Foodie vegetarisch, op dinsdag schaft de pot steak met frietjes, op woensdag staat een veganische taart op tafel, en zo voort. Echte doorwinterde carnivoren zijn steeds zeldzamer, de Flexitariër is een feit. Het verschil tussen beide flexers? De Flexi-Foodie probeert graag eens iets anders uit terwijl de Flexitariër een vegetariër is die bij uitzondering eens vlees eet.

De gezondheidsfactor

Negen op de tien Belgen vinden gezond eten van groot belang, maar slechts de helft weet wat gezonde voeding nu precies inhoudt. We eten nog steeds teveel onverzadigde vetzuren, snelle suikers en een tekort aan vezels. De Vlaamse overheid zal daarom meer inzetten op informatiecampagnes om de Belg beter te informeren.

Alcohol in de kijker

Overmatig drankgebruik kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals leverfalen, diabetes, cardiovasculaire aandoeningen,.. noem maar op. Omdat de Belg steeds meer een gezonde levenswijze nastreeft is er eveneens een verhoogd bewustzijn rond alcohol. De resultaten spreken voor zich: campagnes zoals Tournée Minérale die de consument aanzetten om tijdens de maand februari geen alcohol te drinken zijn ontzettend populair.