De Belg is een echt koffiedier. Voor velen is dat geen verrassing, maar de Grote Koffie-Enquête, een studie in opdracht van koffiespecialist De’Longhi, onderbouwt dat gevoel nu met harde cijfers. 63% van de respondenten drinkt elke dag koffie, maar wanneer heeft de Belg juist het meeste zin in een kopje? Is koffie een sociale bezigheid of genieten we het liefst in alle rust en stilte? De’Longhi zocht het uit. Welk koffietype ben jij?

Er is altijd tijd voor koffie

‘Ochtendstond heeft koffie in de mond’ is ongetwijfeld een spreekwoord dat in vele Belgische woonkamers terugkomt. De ochtend is voor liefst 55% niet compleet zonder een kopje om de dag te starten. Niet enkel de ochtend blijkt echter een belangrijk koffiemoment: voor 37% van alle mannen is een lekkere maaltijd niet compleet zonder de ‘café digestif’ als afsluiter. Voor vrouwen (32%) is dat dan weer bij een gezellige babbel. Een kwart is minder kieskeurig en zegt doorheen de dag verschillende kopjes te drinken als opkikker.

Welk koffietype ben jij?

Dankzij de resultaten van de enquête herkent De’Longhi enkele verschillende koffietypes. Iedereen drinkt zijn koffie natuurlijk naar eigen believen, maar niettemin zijn er toch enkele constantes op te merken:

De Wakkere Werker

40% van alle Belgen zegt dat hij zijn werkdag liefst start met een kop koffie. Bijna een kwart zegt een meeting veel leuker te vinden met een kopje erbij, terwijl voor 17% de koffieruimte een belangrijke plek is voor sociaal contact met collega’s. Daarnaast zegt 26% van alle respondenten doorheen de dag verschillende kopjes koffie te drinken als opkikker. Dat is niet verwonderlijk: een lekker kopje bij een moeilijke taak of tijdens een moeilijk gesprek verlicht de zorgen. ‘Een bakje troost’ blijkt dan toepasselijk.

De Sociale Drinker

De koffiemachine is voor 17% een sociaal contactmiddel op het werk, maar ook daarbuiten blijkt koffie een bindmiddel. 27% zegt bijvoorbeeld dat ze uitsluitend koffie drinken op gezellige momenten: bijvoorbeeld bij een babbel onder vrienden/vriendinnen. Vrouwen blijken veel vaker in deze categorie te vallen dan mannen.

De Faux Barista

Iemand die zijn koffie echt apprecieert en er moeite voor wil doen, trekt niet uitsluitend naar een trendy koffiebar. Nee, zij sparen ook thuis geen moeite om de perfecte koffie te bereiden. De Faux Barista kiest het liefst voor een volautomatische koffiemachine, genre de Dinamica van De’Longhi, gevolgd door de Aeropress en de French press.

De Als-het-maar-koffie-is

Niet iedereen is evenwel bereid om veel moeite te doen voor zijn kopje geluk. Maar liefst 71% van de Belgen geeft de voorkeur aan een bereidingswijze die niet meer vraagt dan een druk op de knop. Het verklaart waarom machines met pads of capsules zo populair zijn.

We blijven met z’n allen verslingerd aan koffie. Terwijl het voor sommigen niet echt uitmaakt hoe de koffie wordt bereid, of hoe vaak ze dagelijks drinken: het zwarte goud is en blijft een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse rituelen. Of dat nu bij een gezellige babbel is, of in alle rust en stilte: koffie zal er zijn.

Welke espressomachine van De’Longhi past bij jou? Niwzi.be helpt jou een handje:

 

Reageer