De toonaangevende internationale beurzen voor consumentengoederen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld werden voor het eerst samen gehouden in het Frankfurt Exhibition Centre in februari 2023. Onder het motto “Home of Home of Consumer Goods”, herdefinieerde het beurstrio het belangrijkste en grootste netwerkplatform en vormde de hub voor de wereldwijde consumptiegoederensector.
In een korte pitstop beantwoorden Julia Uherek en Philipp Ferger vragen en onthullen ze wat er gepland staat voor 2024 en naar welke innovaties exposanten en bezoekers nu al kunnen uitkijken.

“Wow – de comeback was sensationeel en overweldigend”, opent Julia Uherek, Vice
President Consumer Goods Fairs, het gesprek. Na een onderbreking van meer dan twee jaar, kwam de internationale consumentengoederensector eindelijk weer samen in Frankfurt. De drie beurzen voor consumptiegoederen namen het volledige beurscentrum in beslag en verwelkomden 154.000 bezoekers uit 170 deelnemende landen. “De hoge mate van internationaliteit en de geweldige tevredenheid overtroffen alle verwachtingen. Frankfurt is de one-stop shop voor de wereldwijde consumentengoederensector”, zegt Uherek. In de volgeboekte beurshallen was er vijf dagen lang euforische reünievreugde en een levendige bestelstemming. “Met de drie toonaangevende beurzen zijn we erin geslaagd om wereldwijd unieke synergie-effecten te creëren. Ons marktonderzoek bewijst dit.

Nu is het tijd voor fine-tuning, er is potentieel voor optimalisatie dat we willen benutten,” voegt Vice President Philipp Ferger toe. Voor 2024 worden er optimalisaties rekening houdend met de feedback van exposanten en bezoekers om zo groeipotentieel te creëren voor nieuwe exposanten en de routing voor de verschillende doelgroepen te verbeteren.
“We zijn blij met de enorme boekingsgraad op alle drie de beurzen – eigenlijk zijn we al overboekt. Ook de grote spelers zijn terug op Christmasworld en Creativeworld. Dit is een geweldig teken van vertrouwen vanuit de industrie en stimuleert ons om het volgend jaar nog beter te doen,” zegt Fischer.
De uitdaging is nu om aan alle behoeften te voldoen en ruimte te creëren voor groei in een volgeboekte beurs. “We zijn in contact met de bedrijven om geschikte ruimte aan te bieden. Als beursorganisator willen we onze exposanten de best mogelijke plaatsen en tegelijkertijd de grootst mogelijke variatie voor onze bezoekers bieden”.

Wat is nieuw in 2024?
De tekenen wijzen op groei in termen van kwaliteit en kwantiteit – vooral bij Ambiente Dining en Working en in het Global Sourcing-gedeelte van Ambiente en Christmasworld.
In het Dining blijft Ambiente ‘s werelds ongeëvenaarde nummer 1 met een unieke verscheidenheid aan producten voor tafel, keuken en huishouden.

De nieuwe indeling in het westelijke deel biedt korte afstanden en optimale structuren voor kopers. Er zijn hier slechts kleine optimalisaties,” legt Ferger uit. Voor een optimalisatie van de productassortimenten worden de productgroepen in hal 9.2 omgedoopt tot “Clean Home & Storage Solutions” en in hal 9.3 tot “Top Deals & Collecties”.
“Hospitality is en blijft een strategisch groeigebied. Dit impliceert een uitbreiding van het programma in Hal 11, maar ook daarbuiten. Zo zal de HoReCa Academy naar de foyer om meer ruimte te creëren voor nieuwe exposanten die zich al hebben die zich al hebben geregistreerd,” zegt Ferger. In Hal 11 is er een duidelijke focus op de segmenten ‘Front of House’ en ‘Out of House’. In de toekomst zullen aanbiedingen uit het segment “Back of House” te vinden zijn in het Cook & Cut gedeelte in hal 8.

Wat zijn de thema’s voor 2024?
Bezoekers kunnen zich verheugen op actuele trends, frisse impulsen en waardevolle expertise over de thema’s design & lifestyle, het nieuwe werken, duurzaamheid, digitalisering en future retail.
De spannende focusthema’s komen terug in het uitgebreide ondersteunende programma, zoals de expertenlezingen in de academies of de trendshows op de drie vakbeurzen.
Andere hoogtepunten zijn de inspirerende speciale presentaties, zoals ‘Decoration Unlimited’ op Christmasworld, de awards zoals de Creative Impulse Award op Creativeworld, en de Talents, het promotieprogramma voor getalenteerde jonge ontwerpers op Ambiente.
“Ambiente is altijd een ontmoetingsplaats geweest voor ontwerpers van over de hele wereld. In 2024 willen we meer mogelijkheden creëren voor ontwerpers om exposanten, bezoekers en de media en we plannen meer zichtbaarheid en betere verbindingspunten voor de design gemeenschap,” onthult Uherek.


Het belangrijke metathema duurzaamheid zal als een rode draad door alle tentoonstellingshallen. Het “Ethical Style” programma van de drie beurzen identificeert specifiek exposanten met ecologisch geproduceerde en maatschappelijk verantwoorde producten. Bedrijven kunnen zich opnieuw inschrijven voor het programma en beoordeeld worden door een onafhankelijke jury van internationale experts. Daarnaast zullen er opnieuw “Ethical Style Spots” zijn. De samengestelde speciale presentaties tonen innovatieve productwerelden die design en duurzaamheid combineren.
“Op deze manier creëren we een internationaal handelscentrum voor duurzame consumentengoederen en commerciële voorzieningen, inspireren we tot een herbezinning en stimuleren we verandering in de sector,” benadrukt Uherek.

Wij kijken alvast uit naar de volgende editie en houden jullie op de hoogte van de evoluties van Ambiente

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zullen volgend jaar opnieuw gelijktijdig gehouden worden in Frankfurt:
Ambiente/Christmasworld: 26 tot 30 januari 2024
Creativeworld: 27 tot 30 januari 2024

 

Reageer