Thee is een product waar maar weinigen even veel kennis over hebben als Dirk Synaeve. Vol van passie en uiteraard vergezeld van een heerlijk kopje thee vertelt hij me graag alles wat er over thee moet geweten zijn en waar zijn passie precies vandaan komt.
Passie
“Mijn passie voor thee is niet iets wat ik altijd al gehad heb. Die passie is eigenlijk gegroeid uit frustratie zo’n vijf jaar geleden. Het viel me op dat wanneer je thee op restaurant bestelt, dat je meestal thee in builtjes krijgt. Ik vond dat dat veel beter kon en zag dit als mijn missie. Ik heb zelf hotelschool gedaan en gewerkt in de horecazaak van mijn ouders, dus ik wist dat het snel moest gaan. In de horeca is er helemaal geen tijd om met thee-eitjes te sukkelen. Het moest dus snel gaan, een beleving zijn voor de klant en kwaliteitsvol zijn. Dat was de start van Tea Station.”
“Samen met mijn vrouw ben ik vervolgens op zoek gegaan naar een pand in Diest. Veel van mijn vrienden verklaarden me gek toen ze hoorden dat ik een theezaak ging beginnen in Diest. Maar ik geloofde heel sterk dat als dit concept in Diest lukt, dan werkt het overal.
“Mijn workshops zijn voor 99,9% vrouwen. Ik heb de job van mijn leven! (lacht)”
België, koffieland
“Nu, België is een hardcore koffieland in vergelijking met onze buurlanden. Een Belg duidelijk maken dat thee iets anders is dan warm water met een smaakje is dus niet zo eenvoudig. Toch zijn er steeds meer mensen die de omschakeling naar thee doen. Ook de jeugd is een grotere fan van thee dan van koffie. Zo heb ik laatst een paar jongens van de scouts in mijn winkel gehad die thee kwamen kopen voor het kampvuur. Ik kreeg toen echt kippenvel! We zien de laatste jaren steeds meer vraag naar thee. Maar thee moet je leren drinken net zoals je olijven moet leren eten. Ik zie ook dat meer vrouwen dan mannen thee drinken. Ook mijn workshops zijn voor 99,9% vrouwen. Ik heb dus de job van mijn leven! (lacht)”
“Bij een natuurlijk product zoals thee mag je helemaal niet verwachten dat je telkens dezelfde smaak zal proeven”
Stappen naar het perfecte kopje thee
“Om het perfecte kopje thee te maken, moet je drie zaken in het achterhoofd houden. Allereerst is de kwaliteit van het water enorm belangrijk. Wanneer ik workshops geef, toon ik duidelijk aan dat niet elke watersoort hetzelfde is. Je moet vooral letten op de hoeveelheid ‘droogresten’. Kies voor mineraal water met een droogrest onder 50 mg/liter. Hoe groter die is, hoe meer troebel je water is, wat helemaal niet smakelijk is! Daarnaast is de temperatuur ook van uiterst belang. Ik maak al mijn thee op 80°C. Bij temperaturen boven 80°C komen er namelijk looistoffen in de thee vrij die de thee bitter maken. Ook de trektijd is van belang. Bij groene thee is de trektijd zo’n 2 tot 5 minuten, 2-4 minuten bij zwarte thee en bij de rest, zoals een kruideninfuus, is de trektijd 5 tot 8 minuten.”
Builtjes versus losse thee
“Thee uit een builtje is helemaal niet slecht, maar op dat moment ben je in principe heel weinig thee aan het drinken. Als je de builtjes openscheurt, zie je daar heel veel dingen zitten die er helemaal niet horen. Zo zit er in de builtjes onder andere suiker die de bitterheid moeten tegengaan. Ook kleur- en geurstoffen zijn een vaste waarde in de builtjes. Ik vergelijk dat altijd met McDonalds of Pizzahut. Op zich is daar niks mis mee, maar als je dat nu eet in New York, Hasselt of Londen, de smaak zal altijd hetzelfde zijn. Maar bij een natuurlijk product zoals thee mag je helemaal niet verwachten dat je telkens dezelfde smaak zal verkrijgen. Dat is net zoals bij wijn.”
“Een Belg duidelijk maken dat thee iets anders is dan warm water met een smaakje is niet zo eenvoudig”
Foodpairing
“Naast mijn theewinkels en workshops, doe ik ook aan foodpairing met thee. Net zoals je wijn aanpast aan de gerechten op de menukaart, doe ik hetzelfde met thee. Ik serveer het bovendien in wijnglazen. Zo worden de mensen die BOB zijn ook culinair verwend en is er geen verschil met de rest van de tafelgenoten. Voor een aantal restaurants heb ik zo al thee geselecteerd voor hun kerstmenu.”
Toekomst
“Met Tea Station heb ik nog heel wat plannen voor in de toekomst. Ik heb op korte tijd veel geïnvesteerd dus nu wil ik eerst oogsten wat ik gezaaid heb. Momenteel streef ik ook naar een grotere naambekendheid. Het concept is ook zodanig ontworpen dat er een franchise van kan gemaakt worden. Daarnaast zou ik graag met een aantal chefs een kookboek uitbrengen. Ik heb nog heel veel ideeën maar wie zien wel. Stap voor stap….”
Voor meer informatie surf je naar http://www.teastation.eu/
Reageer