Witloof, bier, zwarte chocolade,… . Je zou kunnen stellen dat bitter in ons Belgische DNA zit. Voor het eerst is dat onderzocht. Met de ongeziene trend rond de gin tonic werd de grote bittertrend op gang getrokken. Het was dus dringend tijd om te onderzoeken waarom bitter zo populair in ons smakenpallet is. De resultaten zijn verrassend!
Na zoet is bitter de meest favoriete smaak van de Belg. Vooral vrouwen zouden fan zijn. Dat blijkt uit het allereerste bitter-onderzoek bij 1.000 Belgen, dat Campari door iVOX en de KULeuven liet uitvoeren.
Bitter is een echte trend maar wel een die zal blijven. Herman Konings, Vlaanderen bekendste trendwatcher, verklaart dat bitter dé smaakt van het volgend decennium wordt.
Witloof
Allereerst is witloof de absolute favoriet tussen de selectie bitterproducten. 75 % van de Belgen is er verzot op. Daarnaast is koffie zeer geliefd. Zelfs geliefder dan de zoete varianten zoals cola en limonade. Ook zwarte chocolade, olijven en veldsla vullen de top 5 mooi aan. Opvallend zijn bovendien de verschillen op regionaal vlak. Koffie zit zo helemaal niet in de top vijf bij de Vlaams-Brabanders. West-Vlamingen zijn dan weer geen fan van olijven.
Man vs vrouw
Ook tussen de geslachten zijn er duidelijke verschillen op te merken. De bitters vind je vooral terug op de borden bij vrouwen. Mannen winnen op het bittervlak enkel met koffiedrinken. Bovendien koken de ‘healthies’ met bittere producten en de ‘foodies’ neigen dan meer naar de bitter-cocktails.
Seizoen
Bitter wordt bovendien vaak geassocieerd met een echt zomergevoel. Bittere dranken worden gezien als echt dorstlessers. West-en Oost-Vlamingen zijn de grootste fans als het op een bitter aperitiefje komt. Bitter eten associëren de meeste dan weer met de winter.
Bittersweet
Toch blijft zoet de absolute favoriete smaak van de Belgen. Ook de combinatie van bitter en zoet kan de Belg bekoren. Suiker bij witloof of bij pompelmoes wordt door een op 4 Belgen gedaan. De Walen zijn bovendien meer zoetekauwen dan de Vlamingen.
Bitter is het nieuwe zoet
De komende jaren zal bitter niet meer weg te denken zijn uit onze voeding en dranken. “Ik ben er zeker van dat bitter het nieuwe zoet wordt de komende 10 jaar”, aldus Herman Konings. De nieuwe generatie twintigers zal verslaafd zijn aan bitter, net zoals de twintigers van de jaren ‘90 verslaafd waren aan zoet. Deze nieuwe generatie is veel meer op zoek naar pure en authentieke smaken, kwaliteit en gezondheid.
Tijd
Zoet zal er dus stilaan uitgaan en bitter zal zich aanbieden als het perfecte alternatief. In het begin zullen veel mensen de smaak nog combineren met bitter maar na verloop van tijd zullen we steeds meer de bittere smaak leren te appreciëren. Maar dit heeft nog wat tijd nodig. Bitter is een smaak die je moet aanleren. Net zoals je je eerste pint afschuwelijk vond en er nu niet meer kan afblijven, zal je dat ook bij andere bitters ervaren.
Met dank aan Campari.
Reageer