Na in 2023 opnieuw te zijn gestart als vakbeurstrio en dit jaar te zijn uitgegroeid tot het grootste netwerkplatform en knooppunt voor de wereldwijde consumptiegoederenindustrie, breiden de drie toonaangevende consumptiegoederenbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld hun positie verder uit. Het aantal registraties voor 2025 ligt al boven het niveau van vorig jaar, het beursterrein zal opnieuw volgeboekt zijn en de voorbereidingen voor nieuwe hoogtepunten in het randprogramma en initiatieven voor geselecteerde bezoekersdoelgroepen zijn in volle gang.
“We liggen op schema en zetten momenteel de koers uit voor een niet te missen beurservaring in 2025”, zegt Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt, bij de opening van de online persconferentie eind juni 2024. Als meest internationale netwerk- en bestelplatform van de branche bood de one-stop-shop begin dit jaar oriëntatie, inspiratie en oplossingen voor actuele uitdagingen op de markt. “Dit is precies waar we op voortbouwen voor 2025. De belangrijkste hefboom is het stimuleren van nieuwe klantenbusiness, aangezien de economie nog steeds onder druk staat door wereldwijde spanningen, politieke regelgeving en voortdurende veranderingen in consumentengedrag. Persoonlijke ontmoetingen om nieuwe exportmarkten en verkoopkanalen te openen, blijven onvervangbaar. Dit geldt met name ook voor de groeigebieden hospitality en contractbusiness. Wij zijn daarvan overtuigd en staan in nauw contact met de relevante partners, experts en verenigingen om voortdurend nieuwe zakelijke kansen te creëren”, benadrukt Uherek.
“Na elke beurs analyseren we de feedback van onze exposanten en inkopers tot in detail en optimaliseren we waar de markt dat vereist. Er is altijd potentieel voor optimalisatie”, voegt Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt, toe. Over het geheel genomen is de terugkeer van registraties voor 2025 buitengewoon goed. Hieronder vallen veel bekende merken, maar ook enkele terugkerende en nieuwe exposanten. “Op dit moment hebben we al meer registraties dan vorig jaar op hetzelfde moment. We bezetten opnieuw het hele beursterrein, zetten de halindeling voort met slechts minimale aanpassingen en zijn blij met een uitstekend herboekingspercentage voor alle drie de beurzen. Het Global Sourcing-segment is ook terug met een sterke deelname en zeer hoogwaardige aanbiedingen. Dit betekent dat we het nieuwe seizoen met rugwind beginnen”, voegt Ferger toe.
Ambiente – Topmerken keren sterk terug
Ambiente bouwt haar leidende positie in de horeca-, keuken- en huishoudsector in het westelijke deel van het beursterrein verder uit. Dit wordt bevestigd door de terugkeer en deelname van bedrijven als BHS Tabletop, Bonna (Kar Porselen), RAK Porcelain, Rösle, Steelite en Wüsthof. In alle segmenten ligt de focus op de ontwikkeling van de kwaliteit van het productassortiment. Merken als Dibbern, Robbe & Berking, Rosenthal en Vista Alegre zullen bijvoorbeeld opnieuw Table Select verrijken. De focus op het groeigebied Hospitality wordt voor het 10-jarig jubileum in nieuwe kracht gepresenteerd: in hal 8.0 zijn zeer hoogwaardige “Back of House”-merken geregistreerd in het Cook & Cut-gebied. In hal 11 wordt de focus op commerciële eindconsumenten uit de horecasector versterkt met pure horecaassortimenten rond “Front of House” en “Out of House”. Tegelijkertijd wordt het assortiment uitgebreid met nog meer leveranciers van bestek en buffetpresentatie. De Hospitality Academy en de Hoteliersdag worden voortgezet en er komen nog meer rondleidingen voor vakbezoekers.
In het oostelijke tentoonstellingsgebied zijn bedrijven als Affari of Sweden, Alessi, Bazar Bizar, Henry Dean, Kare Design, Lightmakers, pappelina en Reflections Copenhagen geregistreerd voor het gebied Living. Hier zal de focus verder worden verscherpt op het groeigebied van contractbusiness met onder andere Blomus, Pure Yellow Single Member, Scholtissek, Trademark en XL Boom. Ook het meubelassortiment zal in de toekomst worden uitgebreid met het contractbusiness. Sinds de start van Ambiente 2023 heeft Working een groei doorgemaakt in zowel het hoogwaardige assortiment in het segment Office Design & Solutions als in het gebied Future of Work, dat moderne werkomgevingen laat zien. Hey-Sign, König + Neurath en Vario Büroeinrichtungen zijn bijvoorbeeld momenteel geregistreerd. Dit betekent dat de pioniers van het begin er nog steeds zijn, evenals interessante nieuwe registraties.
“In hal 3.1 groeien het assortiment producten voor het professionele verkoopkanaal, of het nu gaat om contractbusiness voor de horeca of voor kantoor, en geselecteerde meubelmerken op die manier heel efficiënt samen. Lifestyle en workstyle smelten hier steeds meer samen, waardoor we vraag en aanbod gericht bij elkaar brengen. Ons doel is om ons continu te ontwikkelen tot een hub voor interieurontwerpers, interieurarchitecten en contractinrichters”, voegt Ferger toe. Als platform voor gereviseerde printercomponenten krijgt Remanexpo een eigen kosmos en zal het het congrescentrum bezetten, inclusief de Remanexpo Academy. Op Giving is al een zeer inspirerende mix van kern- en aanvullende assortimenten rond het segment Urban Gifts, Stationery & School zichtbaar – met bedrijven als Apli Paper, Caran d’Ache, Kikkerland en Rössler en een zeer divers aanbod aan hoogwaardige schrijfwaren.
Volgende beursdata
Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven tegelijkertijd plaatsvinden op het beursterrein van Frankfurt. Ze worden echter verplaatst naar begin februari om ervoor te zorgen dat de beursdata op elkaar aansluiten.
- Ambiente/Christmasworld: 07 t/m 11 februari 2025
- NIEUW: Creativeworld: 07 t/m 10 februari 2025
Reageer